De SP Amsterdam springt dan toch in het diepe. Nadat de partij voldoende vertrouwen heeft gekregen dat D66 en VVD rekening zullen houden met SP-wensen, besloot Laurens Ivens te gaan onderhandelen met de liberalen. Ondanks de welwillende geluiden wordt dat nog niet makkelijk.
Zowel D66 als de SP hebben iets te winnen als ze eruit komen. D66 haalt de twee grote wensen binnen: het kan besturen met de VVD en de PvdA buiten het college houden. De SP kan voor het eerst meebesturen en dat zonder de PvdA. Voor de VVD — nou ja, de VVD kan meebesturen.
Maar verder is de samenwerking voor met name de SP onaantrekkelijk, want zij zit straks in de beeldvorming met twee rechtse partijen in het bestuur. De SP verweet tot nu toe de PvdA altijd met veel enthousiasme dat die partij zodra het kon aanschoof bij onderhandelingen met rechtse partijen. En niet altijd onterecht. Dat maakt de test voor de SP dubbel zo lastig.
Daar kan tegenin gebracht worden dat de SP op wel meer plekken bestuurt en bestuurd heeft met rechtse partijen, maar die plekken zijn het linkse Amsterdam niet. Niettemin is voor de SP deelname aan het in het oog springende Amsterdamse college een belangrijke stap in hun strategie om Nederland te bewijzen dat de PvdA overbodig is geworden en de SP de enige échte linkse partij is.
De vraag is dus hoe veel er straks nog over is van dat linkse imago als het onderhandelingsresultaat er ligt.
In de gemeenteraad krijgen de tot nu toe brandschone socialistische monniken van de SP het in ieder geval niet makkelijk. Deelname aan het bestuur is historisch, maar voor PvdA en Groenlinks wordt de SP-fractie een schiettent en qua stemverhoudingen in het college heeft de SP op papier een probleem. Daar moet een mouw aan gepast worden.
Communicatiestrateeg en schrijver van het boek ‘Megafoonpolitiek‘. Op Twitter te vinden als @kajleers. Politiek bewust, voormalig financieel-economisch journalist, muziekmaker, professionele kletskous, schrijver. Geeft ook social media-trainingen, denkt graag met je mee over communicatiestrategie. En ja, content is en blijft King.