November 2017. ‘Megafoonpolitiek: Hoe Politieke Partijen Proberen Ons Te Beïnvloeden’ is klaar. Althans, het manuscript – nu volgt nog de redactie. Megafoonpolitiek poogt inzicht te geven in hoe politici en politieke partijen proberen ons, kiezer, te beïnvloeden in de jacht naar onze stem.Â
“Politici proberen in de jacht op stemmen het beeld dat kiezers van hen hebben te beïnvloeden. Dat gaat vaak beschaafd en netjes, maar soms ook ronduit roekeloos, met grote gevolgen voor niet alleen de politici zelf maar het hele land. Politieke partijen zijn constant bezig met de vraag: ‘hoe overtuigen we kiezers om op ons te (blijven) stemmen?’ Steeds belangrijker worden ons beeld van een partij en de persoonlijkheid van de lijsttrekker. We stemmen graag op een partij die goed en sterk overkomt en op politici die lijken te weten wat ze doen en geen fouten maken. Dat beeld dat wij hebben, die perceptie moet dus gemanipuleerd worden, en dat is waar partijen zich dag in dag uit mee bezig houden.”
Zo begint de inleiding van Megafoonpolitiek. Via inzichten in hoe de Brexit-campagne tot stand kwam en voormalig premier David Cameron als een boomerang in het gezicht sloeg, de verkiezing van Donald Trump en de bijna revolutionaire campagne voor de Tweede Kamer-verkiezingen van 2017 poogt Kaj Leers inzicht te geven in hoe politieke communicatie aangewend wordt om mensen te beïnvloeden. En hoe dat soms tot desastreuze gevolgen kan leiden, met gevolgen voor niet alleen de politici maar hele landen.
De meeste boeken over politiek gaan in Nederland over kijkjes achter de schermen van (al dan niet gelukte) regeringsformaties, over persoonlijke belevenissen door voormalige bestuurders of Kamerleden, een bepaalde verkiezingscampagne, de worsteling tussen politiek en journalistiek of een bepaald incident. Gefundenes Fressen voor politieke junkies, (ex-)politici en journalisten.
Megafoonpolitiek mikt op een breder publiek. Aan de hand van inzichten uit het meest recente wetenschappelijke onderzoek, anekdotes en vertellingen wil Megafoonpolitiek de geïnteresseerde lezer een overzicht bieden van machinaties en ontwikkelingen in politieke communicatie. Kort gezegd: de lezer meenemen achter de coulissen van de politiek. Met een vooruitblik op de gemeenteraadsverkiezingen in Amsterdam en Rotterdam van 2018.
Megafoonpolitiek wordt uitgegeven door Amsterdam University Press en is medio februari 2018 te koop in de betere boekwinkel en online bij onder andere Bol.com. Het boekomslag is ontworpen door Marie Beerenhout.
Communicatiestrateeg en schrijver van het boek ‘Megafoonpolitiek‘. Op Twitter te vinden als @kajleers. Politiek bewust, voormalig financieel-economisch journalist, muziekmaker, professionele kletskous, schrijver. Geeft ook social media-trainingen, denkt graag met je mee over communicatiestrategie. En ja, content is en blijft King.