Het is een half jaar later. Uw fractie is inmiddels om maar u heeft geleerd dat u ook de andere partijen moet polsen voor inhoudelijke steun voor uw voorstel. Is er een meerderheid in de gemeenteraad?
In de marge van een commissievergadering doet u uw pitch. Quasi-geïnteresseerd luisteren de concullega’s. Niemand committeert zich, maar het wordt ook niet meteen afgeschoten. Optimistisch gaat u naar huis.
De volgende ochtend. Een berichtje van uw fractievoorzitter: kijk even op de site van de lokale nieuwszender. U kunt uw ogen niet geloven: anonieme bronnen in de gemeenteraad spreken schande van een uitgelekt voorstel van uw partij. Uw idee is kapotgeframed voordat u er maar aan heeft kunnen beginnen.
Wat ging er mis?
Ten eerste heeft u geen tijd geïnvesteerd in het opbouwen van goede, informele relaties met uw collega-raadsleden.
Ten tweede heeft u uw eigen belangen verward met de belangen van anderen. Niet alle partijen zijn u meteen vijandelijk gezind, maar uw directe electorale concurrenten moet u altijd wantrouwen.
Wat te doen?
Politiek is mensenwerk. Duik daarom het eerste jaar de kroeg in met uw collega-raadsleden. In de politiek houdt men wel van een biertje of twee dus dat kan prima. Leer uw concullega’s kennen: tast af welke knoppen u kunt indrukken en van welke knoppen u vooral af moet blijven. Speur naar overlappende belangen.
Klik hier voor deel 4: Het Geld (Part Deux)
De Delen:
– 1. De Fractie
– 2. Het Geld
Communicatiestrateeg en schrijver van het boek ‘Megafoonpolitiek‘. Op Twitter te vinden als @kajleers. Politiek bewust, voormalig financieel-economisch journalist, muziekmaker, professionele kletskous, schrijver. Geeft ook social media-trainingen, denkt graag met je mee over communicatiestrategie. En ja, content is en blijft King.